Șamanismul nu e despre show. Nu e ceea ce vedem în filmele de la Hollywood. Cuvântul șaman nici nu există în unele culturi, el provine din regiunea Tuva, din Siberia și înseamnă vraci, vindecător sau „cel care vede în întuneric”. În alte zone, cei care vindecă prin metode tradiționale își spun curandero, perfumero, ayahuasquero, medicine man/woman, în funcție de ceea ce folosesc, de metodele pe care le practică. Până nu demult, în multe regiuni ale globului nici nu se cunoștea cuvântul șaman, el s-a exstins după ce Fundația de studii șamanice din America și Europa a folosit acest termen pentru a denumi generic pe cei care practică vindecarea tradițională.
Deci șamanismul nu e nici magie, nici religie, nici woodoo, nici spiritism, nici nimic din tot felul de alte etichete sau asocieri care s-au făcut în timp. Șamanul nu e un bătrân înțelept care stă undeva și vine lumea și se ploconește în fața lui, nu face paradă și nu se laudă, ceea ce ne atrage pe noi, europenii, ceea ce vedem noi ca fiind extravagant, ciudat, sunt manifestări și costume obișnuite pentru unele culturi.
De exemplu, penele pe care le poartă amerindienii nu sunt pentru a impresiona sau pentru a brava, ele, în viziunea lor, le asigură legătura cu Creatorul, vulturul auriu este pentru ei un animal sacru, el zboară foarte sus și, din punctul lor de vedere, are capacitatea de a duce rugăciunile lor la Creator. Toba este și ea un obiect sacru, în toate culturile, ea este vie și le vorbește șamanilor, îi ajută să călătorească în lumile energetice, invizibile cu ochiul liber. Plantele sunt folosite numai în acele culturi care le au în mediul în care trăiesc, eschimoșii, de exemplu, au dezvoltat un șamanism fără plante, pentru simplul motiv că nu le au. La fel și plantele psihotrope, sunt folosite numai în zonele în care cresc natural și unde oamenii le-au găsit și au putut să le înțeleagă efectul.
Șamanul nu e un individ cu însemne speciale, nu are ochii galbeni, cum voia cândva să mă convingă cineva care credea că le știe pe toate, nu are o anume înfățișare, nu poartă neapărat un anumit costum. Sigur că în zonele unde se practică șamanismul fără întrerupere, din generație în generație, există imbrăcăminte specială pentru anumite ceremonii, dar cum ar fi dacă cineva ar avea mare nevoie de ajutor și șamanul ar spune nu pot acum, trebuie să-mi iau neapărat costumul.
În ziua de azi, mai ales în Europa, șamanul este un om ca noi toți, îmbrăcat în blugi sau în fustă, cu preocupări zilnice ca oricare altă persoană, ba chiar poate să aibă și un serviciu, pentru că așa au evoluat lucrurile și mai ales pentru că, din păcate, nu s-au păstrat metodele autohtone de vindecare. Tocmai de aceea persoane ca Howard Charing Leo Rutherford, Michael Harner au făcut tot posibilul să pună la punct un sistem care să adune metode străvechi din toate culturile, ca să avem și noi acces la această cunoaștere minunată și i-au zis „core shamanism”.
Asta este ceea ce învățăm și noi în programele pe care le propun, baza, fundația acestor metode vechi de când lumea, pe care putem, apoi, broda un stil personal de lucru. La această bază, adaug învățături pe care le-am primit pe linie directă, de la Vernon Foster, nativ amerindian, pe lângă care am ucenicit ani de zile și care mi-a dat permisiunea și binecuvântarea să le ofer mai deaprte oamenilor. Începem cu fundamentele, ne obișnuim cu sunetul tobei, cu cântecele, cu ajutorul în forma unui animale de putere, cu a lucra cu elementele, cu direcțiile, treptat, fără grabă, ajungem la a folosi extracția energiilor intruzive, recuperea sufletului, munca psihopompă, totul gradat, în ritmul fiecăruia, astfel încât, la final, chiar să puteți folosi toate astea pentru voi și pentru alții.
M-am convins, în timp, că a participa la ceremonii spectaculoase, la ritualuri uimitoare, fără a avea baza și fără a practica ulterior este proape egal cu zero, aduce o stare minunată pentru moment, care, apoi, se pierde în timp. Eu vreau să vă ofer instrumentele cu care să puteți lucra toată viața ca să vă simțiți mai bine, mai în echilibru, mai în armonie cu toate, așa încât să nu depindeți de nici un învățător și să fiți liberi și compleți.